- Diverse - nr. 307 / 21 Mai, 2009 Mass-media are, dincolo de capacitatea de a consemna evenimente, de a reda fapte, de a descrie conturul unor caractere sau relieful unor trairi, si un rol deosebit in formarea constiintei publice, prin forta de impact a imaginii, a stirii rostite sau tiparite. Incepand de la fascinatia titlului, pana la strategiile de captare a interesului cititorului prin diferite procedee si modalitati publicistice, articolul de ziar are menirea sa reprezinte o anume realitate, dar si sa convinga cititorul. G. Calinescu observa cu justete ca "un articol nu trebuie sa fie o piesa de retorica, ci o demonstratie suficienta, care sa oblige mintea la consimtire". Una dintre calitatile fundamentale ale publicisticii este probitatea profesionala. Onestitatea e criteriul fundamental ce asigura credibilitatea unui ziar sau a unui ziarist, e resortul moral care modeleaza prestigiul unei publicatii capabile sa devina cu adevarat o "voce a publicului". Prin cinste, onestitate si demnitate a respectarii adevarului, presa si-a faurit destinul si statutul de a patra putere in stat. Nu e deloc intamplator indemnul pe care il adresa Caragiale gazetarilor epocii sale: "Cinste si gramatica!" Apelul la adevar, la cinste, la probitate si acela la respectarea fiintei limbii romane reprezinta imperative majore ale profesiei de ziarist, cu atat mai mult acum, cand de atatea ori limba romana e stalcita, calcata in picioare, nesocotita, la ore de maxima audienta sau in coloanele unor ziare, cu atat mai mult acum cand, de atatea ori, "cuvantul poruncit" (Tudor Arghezi) prevaleaza asupra cuvantului adevarat, asupra verbului onest si autentic. IULIAN BOLDEA - Diverse - nr. 307 / 21 Mai, 2009 Mass-media are, dincolo de capacitatea de a consemna evenimente, de a reda fapte, de a descrie conturul unor caractere sau relieful unor trairi, si un rol deosebit in formarea constiint