Vanzarile de telefoane mobile la nivel mondial au scazut cu 9,4% in primul trimestru din 2009 fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit unui raport al companiei de cercetare Gartner, citat de presa internationala. Vanzarile de smartphone-uri au urcat in acelasi interval cu 13%, pana la 36,4 milioane de unitati, fiind impulsionate de cererea pentru dispozitive cu ecran tactil.
Criza economica globala a generat o restrangere a cheltuielilor consumatorilor din regiunea Asia-Pacific, principalul motor de crestere al pietei de telefoane mobile in aceasta perioada, spun analistii Gartner. Nokia, cel mai mare producator de telefoane mobile din lume, a pierdut o parte din cota de piata detinuta in detrimentul producatorilor asiatici, precum Samsung si LG Electronics.
Cota de piata a Nokia a coborat de la 39,1% la 36,2%, iar vanzarile companiei finlandeze au scazut cu 27%, pana la 9,3 mld. euro. Samsung si LG si-au majorat cota de piata de la 14,4%, respectiv 8%, la 19,1%, respectiv 9,9%, in timp ce vanzarile Motorola a suferit cel mai drastic declin, de la 29,8 milioane de unitati in trimestrul intai din 2008 la 16,5 milioane de unitati in primele trei luni ale acestui an.
Sony scade din cauza produselor slabe
Sony Ericsson, joint-venture-ul creat de firma japoneza Sony cu suedezii de la Ericsson, a inregistrat o scadere a cotei de piata la nivel global pana la 5,4% fata de 7,5%, principala explicatie pentru acest declin fiind portofoliul slab de produse, spun analistii.
"Au existat anumite semne de revenire pe piete precum cea din America de Nord si China, dar vanzarile la nivel global au inregistrat in trimestrul intai primul declin din 2001 incoace", a declarat Carolina Milanesi, director de cercetare pe sectorul dispozitivelor mobile in cadrul Gartner.
Vanzarile totale din industria telefoanelor mobile au coborat pana la