Producatorii si retailerii din sectorul alimentar vad necesare reducerea TVA la alimente la 6-8%, revitalizarea agriculturii prin investitii in sisteme de irigatii, crearea de locuri de munca prin investitii masive in infrastructura sau eliminarea accizelor la motorina folosita de fermieri, pentru relansarea economiei. Companiile din industria alimentara estimeaza scaderea cosului mediu de cumparaturi la 20-30% in primul trimestru al anului fata de aceeasi perioada din 2008, dar spun ca pana acum declinul se resimte doar ca "un dus rece". "Oamenii se gandesc de doua ori inainte sa aleaga un produs si foarte putini risca sa mai incerce produse noi", a afirmat Radu Timis, presedintele Cris-Tim, cel mai mare producator de mezeluri de pe piata. In aceste conditii, producatorii vorbesc de nevoia de crestere rapida a productivitatii muncii si de ajustare a consumului in functie de productie, la toate nivelurile: public, privat, cat si in cazul gospodariilor. Insa atat producatorii, cat si retailerii vad aceasta situatie ca o reasezare a pietei, sustinuta in ultimii ani de explozia consumului mai mult de pe urma "banilor nemunciti", luati de consumatori de la banci, decat din productie. "Cei care nu au cazut in mirajul speculatiilor si care au dezvoltat afaceri solide inca rezista", a afirmat Adrian Manolache, presedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR). "Schimbarile din piata sunt rapide, astfel incat cu totii trebuie sa ne adaptam si sa luam decizii din mers", a spus Delia Cucu, vice-presedintele AMRCR si directorul de comunicare al grupului Metro in Romania. "Iau 20 de decizii pe zi fara a face analize detaliate, pentru ca nu am timp", a exemplificat Timis.
Producatorii si retailerii din sectorul alimentar vad necesare reducerea TVA la alimente la 6-8%, revitalizarea agriculturii prin investitii in sisteme de irigatii, crearea de locur