Sunt ani buni de cand am realizat, in paginile Ziarului de duminica, o ancheta despre fabuloasa comoara numita Pinacoteca Bucurestiului, o colectie de cateva mii de opere de arta, multe de mare valoare, care n-au vazut de mult (sau niciodata!) lumina unei sali de expozitie.
Conditiile lor de depozitare sunt, eufemistic spus, discutabile (le-am vazut, nu vorbesc din povesti): tablouri fie atarnate ca rufele la uscat, inghesuite unele in altele, fie chiar rulate sub forma de suluri; sculpturi expuse intemperiilor, desi e greu de spus daca au fost destinate expunerii exterioare. Un muzeu a fost blocat cu o parte din Pinacoteca si inchis publicului din acest motiv. Primari au venit si au plecat, sefi ai Directiei municipale de cultura au venit si au plecat, ministri au venit si au plecat – nimic semnificativ nu s-a intamplat.
Au trecut anii si, iata, in sfarsit, peste 80 de lucrari ale colectiei, apartinand unor pictori de top, pot fi vazute in galeria ArtSociety. Optzeci din cinci mii!
Nicolae Grigorescu, Ion Andreescu, Nicolae Tonitza, Herman Maxy si Alexandru Ciucurencu sunt cateva dintre numele mari. Cele mai semnificative peisaje, multe expuse pentru prima data, au fost alese de catre Ioana Cristea, sefa Sectiei de Arta din cadrul Muzeului Municipiului Bucuresti, si Ruxandra Garofeanu, directoarea ArtSociety. Cea mai veche lucrare din expozitie dateaza din 1860, un ulei pe carton al lui Henri Trenk, "Trecerea vadului".
Expozitia deschisa pana pe 7 iunie, sub titlul "Peisajul in pictura romaneasca moderna", inventariaza evolutia picturii romanesti dedicate acestui tip de subiect, pe un secol si jumatate. In acelasi timp, este doar primul dintr-un sir de expozitii reunite sub titulatura "Mari repere ale artei romanesti", care intentioneaza sa ofere publicului opere inedite.
Pinacoteca Bucurestiului a fost infiintata in 1933. Din