EFECTE. Recesiunea îi face pe utilizatorii români să-şi mai reducă numărul de celulare şi să nu se mai întindă prea mult la vorbă cu prietenii. Sursa: Reuters
Dacă până acum românul îndesa câte 2-3 telefoane mobile în buzunar sau în geantă, acum, pe timp de criză, încearcă să se limiteze la „strictul necesar” de SIM-uri. Tendinţa aceasta a fost sesizată şi de companiile de profil de la noi. „În vremuri de criză economică, atunci când veniturile tuturor se diminuează, clienţii îşi restrâng consumul şi o mare parte dintre cei care aveau abonamente sau cartele la 2, 3 sau chiar 4 operatori pot alege să păstreze doar unul singur”, a declarat, pentru „Evenimentul zilei”, Thierry Millet, CEO Orange România.
Acesta a mai semnalat faptul că, pentru prima dată în istoria comunicaţiilor mobile din România, în primele trei luni ale acestui an, s-a înregistrat o scădere a numărului total de clienţi de telefonie mobilă. Liliana Solomon, CEO Vodafone România, declară că, în cazul companiei pe care o reprezintă, numărul clienţilor a scăzut cu circa 61.000 în perioada ianuarie-martie 2009, faţă de trimestrul anterior.
Piaţă ajunsă la maturitate
Scăderea ritmului de creştere a numărului de utilizatori este pusă şi de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), Cătălin Marinescu, pe seama crizei mondiale şi a intensificării competiţiei, însă acesta subliniază şi faptul că piaţa telefoniei mobile a ajuns la maturitate. „N-am atins încă nivelul de saturaţie, dar este clar că majoritatea românilor au unul sau mai multe telefoane mobile. Este momentul ca operatorii să treacă de la atragerea de noi clienţi la fidelizarea celor aflaţi deja în portofoliu”, a explicat Cătălin Marinescu. Părerea sa este împărtăşită şi de marii jucători de pe piaţa de telecom.
Pentru că rata de pe