ISTORIE. Pe 24 mai 1976, celebra aeronavă începea zborurile comerciale care legau Europa de SUA cu o viteză-record. Sursa: Reuters
Astăzi se împlinesc 33 de ani de când vedeta cerului, Concorde, începea zborurile comerciale. Acum 6 ani le-a şi încheiat. Primul avion supersonic din lume nu a făcut faţă crizei în care au fost azvârlite companiile aeriene de nefastele evenimente de la 11 septembrie. Atacurile teroriste au făcut ca numărul pasa - gerilor pe cursele transatlantice să scadă con siderabil, iar costurile supli mentare pentru sporirea securităţii la bordul avionului nu mai puteau fi susţinute.
De la zborurile comerciale inaugurale, din 24 mai 1976, Concorde nu a petrecut mult timp pe uscat. Avea programate câte două zboruri pe zi, de la Paris şi Londra la New York, Washington şi, ocazional, spre Barbados. Aeronava atingea viteze-record, de până la 2.150 km/h, şi ajungea până la 18.000 de metri altitudine. Din Londra până în New York, Concorde făcea doar trei ore şi jumătate, mult mai puţin faţă de cât le trebuia altor avioane de pe cursele transatlantice. Aripile aveau forma literei delta, iar botul era înclinabil, pentru o mai bună vizibilitate la viteze mici şi pentru o aerodinamică sporită la viteze mari. A fost primul avion cu circuite de comandă a zborului complet electrice. Deşi Concorde a frapat prin tehnica avansată la vremea când a fost introdus în serviciu, în zilele noastre carlinga lui pare învechită.
În istoria neagră a avionului se află o singură catastrofă. Un Concorde s-a prăbuşit, în iulie 2000, în apropierea Parisului, când 114 persoane şi-au pierdut viaţa. Accidentul a fost cauzat de explozia unui cauciuc şi, cu toate eforturile inginerilor de a îmbunătăţi semnificativ avionul, reputaţia aeronavei a avut mult de suferit. În noiembrie 2003, Concorde a efectuat ultimul său zbor.