Daca exista un loc care are intr-adevar nevoie de un tar care sa controleze industria auto, acesta este Rusia.
Uzina din orasul Toliati produce si in prezent aceeasi versiune de Lada lansata cu patru decenii in urma - o masina cu aspect de cutie caracteristica fostului spatiu comunist, scrie The New York Times.
Cunoscuta de foarte putin timp drept Avtovaz, uzina este una dintre cele mai putin eficiente fabrici de automobile din lume. Fiecare muncitor produce in medie opt masini pe an, fata de 36 de unitati in cazul liniei de asamblare de la Bowling Green, detinuta de General Motors.
Totusi, Kremlinul continua sa ajute Avtovaz cu miliarde de dolari fara sa impuna restructurarea companiei. Fara concedieri in randul executivilor, fara renegocierea contractelor de munca ale angajatilor si fara vreo cerere expresa privind imbunatatirea calitatii produselor autoritatile continua sa pompeze bani intr-o companie ramasa in trecut.
De exemplu, prima masina echipata cu un airbag a fost produsa aici in 2005.
Dar sprijinul pentru industria auto, in varianta ruseasca, este menit mai degraba sa mentina linistea in strada decat sa restructureze un business, spun criticii.
"Elementul cheie aici este o protectie mult prea accentuata din partea guvernului", a declarat Igor Gaidar, fost prim-ministru al Rusiei. "Uzina va crea economiei rusesti la fel de multe probleme ca General Motors celei americane", a adaugat el.
Temerile Moscovei ajung insa mult dincolo de industria auto. Si aceasta in conditiile in care nelinistea generata de incertitudinile economice determina muncitorii din China pana in Ucraina si Cehia sa iasa in strada si sa protesteze.
In Rusia, sectorul manufacturier se restrange intr-un ritm accelerat, contribuind la cresterea semnificativa a numarului de someri.
La uzina din Toliati, cand in urma unui joint-venture cu Gene