Litiul reprezinta urmatorul "boom" din industrie, cred analistii, avand in vedere ca din ce in ce mai multi producatori vor sa inlocuiasca petrolul cu acest mineral.
Desi expertii nu cred ca vor fi disponibile, pe piata, automobile care sa functioneze pe baza de baterii cu litiu, pana in 2011, Mercedes va lansa un model hibrid la sfarsitul acestui an, relateaza Reuters.
Insa companiile se intreaba daca exista destul litiu pentru a acoperi cererea, daca acesta va ajunge sa inlocuiasca petrolul. Litiul se extrage, in general, din roci, gasindu-se mai ales in muntii Anzi din Chile, Argentina si Bolivia. De asemenea, exista cateva depozite si in China. SQM, din Chile, Rockwood Holding si FMC din Statele Unite sunt cei mai mari producatori din lume de litiu.
"Suntem pregatiti si avem capacitatea sa extindem productia", a spus Tim McKenna, purtator de cuvant pentru Rockwood. "De fapt, in ultimele 18 luni, am extins operatiunile din Chile, pentru a tine pasul cu cererea estimata din partea industriei auto", a adaugat el.
Productia de litiu a primit un imbold indirect din partea presedintelui american, Barack Obama, care a anuntat noi legi pentru reducerea drastica a emisiilor de gaze cu efect de sera, pana in 2016, favorizand astfel automobilele hibrid si cele electrice, ambele variante reprezentand o piata imensa pentru producatorii de litiu.
De exemplu, pentru Rockwood, o treime din veniturile de 3,4 miliarde de dolari, inregistrate anul trecut, au fost reprezentate de baterii, ce sunt folosite pentru masini, laptopuri si alte electronice.
Potrivit analistului Micheal Harrison, de la First Analysis Securities, masinile hibrid disponibile in prezent functioneaza cu ajutorul unor baterii bazate pe nichel, insa estimeaza ca, pana in 2011 - 2012, cele mai multe vor folosi baterii cu litiu.
Uni