Alimentele de baza s-au scumpit in medie cu 3% in hipermarket in ultimele cinci luni (intervalul decembrie 2008- mai 2009), in conditiile in care retailul se confrunta cu scaderea cererii dupa mai multi ani de crestere exploziva a consumului.
Cel mai mult s-au scumpit legumele (25-50%), care in hipermarketuri sunt aduse in special din import, dar si cascavalul (28%), fabricat local, conform unui index alimentar realizat pentru prima data de ZF. In acest index sunt incluse 18 produse alimentare de baza, preturile fiind luate din reteaua Carrefour, cel mai mare operator de hipermarketuri. Datele au fost culese din hipermarket incepand cu luna mai anul trecut, acesta fiind al doilea index realizat periodic de ZF, dupa cel imobiliar, lansat in 2007.
Datele centralizate de ZF arata o crestere a preturilor medii la alimentele de baza in hipermarket de aproximativ 6% in perioada mai 2008-mai 2009.
Spre comparatie, datele Institutului National de Statistica arata ca in aprilie pretul mediul al alimentelor s-a majorat cu 4,6% fata de aceeasi luna din 2008.
Producatorii pun aceste scumpiri pe seama deprecierii leului fata de euro, care a afectat pe de o parte costurile de productie - din cauza importurilor de materie prima - iar pe de alta parte costurile de creditare ale companiilor.
In piata au fost inregistrate in primele cinci luni ale anului si scaderi de preturi, operate in special de producatorii de ulei vegetal, panificatie si morarit, sustinuti de un an agricol bun (2008).
"In cea de-a doua jumatate a lui 2009 se intrevede insa o crestere a preturilor la uleiurile vegetale, din cauza secetei care se anunta", a declarat Vasile Leu, directorul general al Argus Constanta.
Alimentele de baza s-au scumpit in medie cu 3% in hipermarket in ultimele cinci luni (intervalul decembrie 2008- mai 2009), in conditiile in care reta