Alimentele de baza nu s-au ieftinit in hipermarketuri, desi retailul a trecut in ultimele cinci luni de la cresteri de 10-15% la scaderi de vanzari de cateva procente, pe fondul crizei economice.
Alimentele de baza s-a scumpit, in medie, cu 3% in hipermarket in ultimele cinci luni (intervalul decembrie 2008 - mai 2009), in conditiile in care rata inflatiei la produsele alimentare calculata de INS a fost de 1,45% in aprilie, raportat la ultima luna din 2008.
Cel mai mult s-au scumpit legumele (25-50%), care in hipermarketuri sunt aduse in special din import, dar si cascavalul (28%), fabricat local. Producatorii spun ca devalorizarea leului in raport cu euro a adus un val de scumpiri la inceputul acestui an chiar si la produsele fabricate local, pentru ca multe materii prime vin din afara tarii. Un exemplu ar putea fi cafeaua, al carui pret la bursele de marfuri internationale este pe un trend crescator. Acest produs este in prezent cu circa 12% mai scump decat in urma cu un an.
Alte exemple sunt preparatele din carne de porc, producatorii acestora achizitionand peste 70% din materia prima din import, si zaharul - care este doar rafinat pe plan local. Tot din acelasi motiv, legumele si fructele comercializate prin intermediul retelelor din retailul modern au inregistrat cele mai mari scumpiri in aceasta perioada.
Preturi stabilite de curs
„Producatorii de zahar isi asigura marfa din import si in euro. Tinand cont ca leul s-a devalorizat cu 20-25%, inseamna ca restul costurilor au fost acoperite din buzunarele producatorilor", a declarat Emilian Dobrescu, reprezentantul general al Agrana Romania, cel mai mare producator local de zahar. El a adaugat ca atat timp cat vor achizitiona materia prima din import si in moneda euro, preturile produselor vor fi sensibile la devalorizarea leului fata de euro.
Un alt motiv al sc