Vanzarile de ziare au crescut cu 1,3% in 2008, pe plan global, iar cei care se grabesc sa anunte "moartea presei scrise" se insala, a afirmat miercuri irlandezul Gavin O'Reilly, presedintele Asociatiei Mondiale a Ziarelor (WAN), citat de AFP.
Presa scrisa traverseaza in 2009 o faza "foarte dificila", din cauza crizei care a determinat caderea retetelor publicitare si a provocarii mediului online, a recunoscut O'Reilly, la Barcelona, in cadrul conferintei WAN cu tema "Puterea presei scrie".
Dar O'Reilly, director executiv al grupului Independent, din Irlanda, a criticat deschis "comentatorii media" care anunta iminenta "moarte" a ziarelor, o eroare, in opinia sa, in conditiile in care cresterea din acest sector exista inca.
Cifrele preliminare prezentat de WAN arata ca numarul total de ziare cumparate a atins cifra de 539 milioane exemplare pe zi in 2008, in intreaga lume, in crestere cu 1,3% fata de 2007 si cu 8,8% pe ansamblul ultimilor patru ani. Daca se adauga si ziarele gratuite, cresterea a fost de 1,6%.
Publicitatea se va revitaliza imediat ce trece criza
Vanzarile de ziare au scazut insa in Europa si mai ales in Statele Unite (-3,7%), dar au inregistrat progrese in Africa, America Latina si in Asia, unde se regasesc si cele mai mari trei piete: China, India si Japonia.
Scaderea retetelor publicitare in presa scrisa a atins 5% la nivel global, in 2008, si urmeaza sa se accentueze in 2009, dar sectorul se va revitaliza imediat ce criza va trece, crede O'Reilly.
El a reamintit ca presa scrisa continua sa absoarba 37% din retetele publicitare, fata de doar 10% pentru internet, majoritatea veniturilor fiind atrase de motoarele de cautare Google si Yahoo.
O'Reilly sustine ca, in ciuda crizei care a antrenat numeroase concedieri de ziaristi si disparitia unor titluri prestigioase