Timp de aproape doi ani am realizat un program educativ national menit sa-i incurajeze pe adolescenti sa citeasca. Am avut, ca parteneri, o editura bucuresteana si o serie de inspectorate scolare judetene cu ajutorul carora am realizat ateliere despre importanta cititului si despre cartile adolescentei. Am strabatut Bucurestiul si tara in lung si-n lat, am vazut licee si scoli din buricele targurilor, dar si de la marginea lor, am intalnit, cred, toate tipologiile imaginabile de profesori. Despre experienta propriu-zisa a acestor ateliere am mai scris aici si aici. Poate voi reveni, material e cat pentru o carte intreaga. Acum o sa incerc sa sistematizez, in doua episoade, 10 argumente pro-citit, descoperite cu ajutorul liceenilor, dar la fel de valabile, cred, pentru toata lumea.
1. De placere. E motivul cel mai important. Cititul nu e o corvoada, nu e o activitate care trebuie bifata pentru ca te bate cineva la cap sau pentru ca vine examenul si n-ai incotro. Literatura e, in fond, divertisment, a citi o carte poate fi cel putin la fel de amuzant cu a urmari un film sau cu a privi un serial la TV. Daca n-ati mai citit de mult si Dostoievski vi se pare o corvoada, incepeti cu o carte usor abordabila, un thriller, un roman de aventuri, un policier.
2. Pentru ca lectura dezvolta vocabularul. Aceasta e, de la clasa a cincea incolo, o propozitie-reflex, toti scolerii o stiu. Dar e un fapt adevarat: cartile sunt o scoala si un teren de antrenament grozav. Nimeni nu va trece peste nivelul fondului lexical de baza al limbii romane, peste exprimarile si notiunile strict utilitare, fara ajutorul unei carti. Si nimeni nu va stapani cum trebuie gramatica daca si-o va exersa doar la coltul strazii.
3. Pentru ca cititul dezvolta cultura generala. E, iarasi, o fraza pe care elevii mi-o recitau cu ochii inchisi. Nu stiu daca ii pricepeau pe deplin