Se vorbeste din ce in ce mai mult, in termeni apocaliptici, de viitorul ziarelor si presei scrise in general. Criza economica globala nu a facut decat sa adanceasca ruptura dintre ziar si cititorul de presa, inceputa deja de ceva timp.
Internetul are si el partea lui de vina: tiparirea pe hartie a devenit mai putin profitabila. Cu toate acestea, noile modalitati de strangere a informatiilor si comentariu, la fel ca si blogging-ul, in general toate formele de publicare ieftina online, au condus la nasterea unor noi surse de informare, noteaza Financial Times.
Unii analisti media din Occident, pentru a arunca gaz pe foc, au inceput chiar sa se intrebe daca nu cumva jurnalistii merita sa fie prost platiti, de vreme ce munca lor nu genereaza valoare economica - ziarele lor nu prospera de pe urma muncii lor.
Profitabilitatea din trecut a ziarelor era o anomalie, generata de faptul ca detineau monopolul publicitatii. Mai mult, patronii de presa se foloseau de afacerea lor mai mult pentru puterea de influenta decat pentru a oferi un serviciu societatii.
Atunci, accesul la presa era restrans din cauza limitelor impuse de costuri, capacitatea de tiparire si distributie.
Astazi, presa americana spre exemplu, are un acces incredibil in societate: cele mai importante 20 de cotidiene americane au peste 70 de milioane de cititori. In vreme ce doar 13 milioane citesc varianta de hartie, 60 de milioane de americani acceseaza website-urile lor, citind online continutul.
Problema nu este ca ziarele pierd cititori. Of-ul cel mare este ca ziarele pierd abonati si platitori- oamenii care dau bani pentru a cumpara continutul. Cititorii fug deci de preturile si disconfortul asociate lecturarii unui ziar pe hartie, refugiindu-se in lumea electronica a accesului gratuit si a multitudinii de surse de informare.
@N_P