Acest nou plan presupune ca guvernul va oferi alte 50 mld. dolari companiei ce este azi doar umbra colosului de altadata pentru ca aceasta sa incheie cu succes programul de reorganizare, potrivit unor surse apropiate. General Motors a primit deja de la stat ajutoare de peste 20 mld. dolari. Potrivit estimarilor, compania din Detroit ar putea avea nevoie de alte zeci de miliarde de dolari fata de cele deja previzionate.
Muncitorii raman cu 20%, actionarii eliminati
Sindicatul Muncitorilor din Sectorul Auto (United Automobile Workers) va continua sa detina pana la 20% din noua companie prin intermediul fondului de sanatate pentru pensionari, iar detinatorii de obligatiuni si partile terte vor obtine restul actiunilor. Actionarii vor fi eliminati in mod virtual.
Desi se stia de cateva saptamani ca Trezoreria va fi cea care va detine pachetul majoritar al actiunilor noii companii restructurate GM, procentul vehiculat, 70% - o valoare ce se mai poate inca modifica - este mai mare decat se astepta.
Perspectivele unei companii precum General Motors detinuta practic de guvernul american or sa ridice o serie de intrebari dificile. Mai multe decizii oficiale - pe probleme precum reducerile fiscale oferite de stat pentru inlocuirea masinilor vechi cu altele noi si initiativele pentru tehnologia verde - vor aduce in prim-plan interese conflictuale. O intrebare posibila este daca, datorita celor 30 mld. dolari pe care guvernul american le-a injectat pana in prezent in GM si Chrysler, cele doua companii vor fi favorizate in momentul in care guvernul va trebui sa isi reinnoiasca flota auto? Va fi Ford dezavantajata pentru ca a refuzat ajutorul de la stat? este o alta intrebare posibila.
Exista, de asemenea, o serie de provocari culturale. Se pune problema daca guvernul poate contribui la schimbarea unei companii cunoscute pentru abordarea sa biro