Managerii sunt de părere că situaţia actuală era inevitabilă şi necesară. Firmele care au crescut pe baza expansiunii creditului şi cererii vor dispărea. Societăţile care au crescut sănătos vor supravieţui şi vor profita de dispariţia celorlalte.
În numai câteva luni, criza globală a adus o răsturnare de situaţie în mediul de afaceri din România. Companii autohone din toate industriile au fost zdruncinate serios, deoarece au trecut într-un interval foarte scurt de la creşteri uimitoare la scăderi importante. Însă corecţiile aduse de criză erau unele necesare, astfel încât să rămână în piaţă firmele care au un business real, care nu urmăresc doar profituri uriaşe.
După ce au discutat cu peste 300 de directori executivi de la cele mai mari companii din România, reprezentanţii Deloitte au întocmit un studiu în urma căruia rezultă că, deşi declinul economic actual a fost cauzat de evenimente globale, acesta este, de fapt, o corecţie necesară care trebuia să aibă loc.
„Am avut o perioadă nebună de creşteri. Dar acum companiile trebuie să-şi pună în ordine afacerile pentru a merge mai departe. Şi se vor întoarce la elementele de bază“, a declarat Antonis Ioannides, Transaction Services Partner, Deloitte Financial Advisory.
În acelaşi timp, din raportul întocmit reiese că în prezent firmele din România îşi întorc privirea spre structurile interne, căutând să remedieze probleme de ineficienţă ce au intervenit de-a lungul anilor.
În perioada următoare vom vedea că „strategiile de afaceri îşi vor muta acum centrul de interes de la goana după cota de piaţă, la care am asistat în ultimii ani şi care sacrifica totul în numele creşterii, la angajaţii calificaţi (21%), calitatea serviciilor oferite clienţilor (18%) şi notorietatea brandului (17%)“, se arată în raportul Deloitte.
Per ansamblu, contextul macroeconomic actual provoacă mari dureri de