Ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes a stat sub semnul controversei, al unei oarecare lipse de strălucire şi, precum s-au lamentat unii critici, chiar de inspiraţie artistică... Cea de-a 62-a ediţie a Festivalului de pe Riviera Franceză, desfăşurată între 13-24 mai, pare a fi una dintre cele mai “indecise” din ultimii ani. În ciuda prezenţei mai multor producţii intens mediatizate, una din marile neîmpliniri semnalate în cor de presa occidentală pare să fi fost lipsa unei pelicule care să întrunească, fără rezerve, aprecierile unanime.
Festivitatea de decernare a premiilor Palme d’Or a avut loc într-o ambianţă tensionată, marcată de zvonurile lansate de presa franceză, potrivit cărora o parte din juriu a fost pe punctul de a se retrage, din cauza atitudinii dictatoriale a preşedintelui, actriţa franceză Isabelle Huppert.
Juriul a optat în cele din urmă pentru un film destul de bine primit de public şi critică, “Das weiße Band” (“Panglica albă”), al regizorului austriac Michael Haneke, căruia i-a fost înmânat trofeul Palme d’Or. Povestea sumbră, redată în alb şi negru, explorează acumularea morbidă cauză-efect în cazul unor copii brutalizaţi de părinţi, care se transformă la rândul lor în torţionari.
Charlotte Gainsbourg
Manifestarea a înregistrat o oarecare “sărăcie” şi la categoria prezenţelor notabile pe covorul roşu. Cuplul Brad Pitt-Angelina Jolie s-a conformat trendului auster, cu o singură apariţie, oarecum obosită, pentru a promova pelicula lui Quentin Tarantino, “Inglourious Basterds”, în care Pitt deţine unul din rolurile titulare.
Considerat “sub aşteptări”, filmul lui Tarantino a prilejuit actorului austriac Christoph Waltz câştigarea premiului pentru cel mai bun rol masculin.
O altă peliculă controversată a fost “Antichrist”–ul regizorul