Perspectiva de a vedea Castelul Peles aruncat in aer – desi e doar un efect vizual – va jigneste sentimentul patriotic? „Fratii Bloom”, film independent semnat de un regizor american necunoscut noua, dar cu o distributie interesanta – a fost filmat in Romania, Cehia si Serbia-Muntenegru, propunand o reluare in motiv fantezi a unei teme consacrate.
Fascinat de mic de „Cacealmaua” lui George Roy Hill, scenaristul si regizorul Rian Johnson (nascut in 1973 si premiat pentru primul sau film la Sundance) a imaginat o fantezie nelocalizata temporal, care ii are in centru pe doi frati singuri pe lume, Bloom si Stephen, care fac bani tragandu-i pe sfoara pe cei foarte bogati.
Johnson care, ca si fratii de pe ecran, lucreaza impreuna cu fratele sau, Nathan Johnson (autorul coloanei sonore), abordeaza dorinta lui Bloom de a scapa din plasa imaginatiei fratelui sau, creierul tuturor stratagemelor, cu detenta unui scriitor.
Replicile sunt mult mai pline de miez si mai literare decat cele cu care suntem obisnuiti de regula de la un „film de mall”, iar povestea in sine e mult mai autoreferentiala decat era filmul lui Roy Hill.
Chiar daca face cu ochiul la universul lui James Joyce si la „Odiseea” lui Homer, filmul lui Johnson se situeaza mai degraba intre Wes Anderson si Terry Gilliam.
La nivel ideatic regizorul-scenarist e fascinat de puterea imaginatiei de a influenta viata si de pozitia artistului care creeaza prin opera sa realitate, sfarsind prin a fi inghitit de ea.
Exact ceea ce face si Stephen (Mark Ruffalo) care pune la punct pana in cele mai mici detalii fiecare cacealma, dandu-i fratelui sau (si noua) tot mai intens senzatia ca e prins in minciuna/fantezie ca musca in plasa paianjenului.
Modul de actiune a lui Johnson consta insa intr-o revarsare de gaguri absurde care il trag inspre fauna