Clientii fondurilor de pensii private obligatorii (pilonul II) trebuie sa urmeze cinci pasi pentru a se putea transfera la alt fond, potrivit unui ghid lansat de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), foarte necesar dupa ce Comisia le-a interzis agentilor de marketing sa participe la transferuri, iar clientii nu mai pot beneficia de consiliere specializata.
Astfel, clientul trebuie sa contacteze direct, fara intermediari, administratorul fondului la care intentioneaza sa se transfere, de la care va lua un formular pentru aderare si un formular de notificare de transfer, ambele in doua variante. Ultimul poate fi descarcat si de pe site-ul CSSPP.
Al doilea pas pe care trebuie sa il urmeze este completarea formularului de aderare la noul fond, unde clientul trebuie sa bifeze optiunea "transfer". De la lansarea sistemului de pensii private, prin campania initiala de aderare din perioada septembrie 2007-ianuarie 2008, peste 7.100 de clienti s-au transferat la alte fonduri. In prezent, cele 14 fonduri de pe piata au peste 4,75 milioane de clienti.
Pasul trei este completarea de catre client a formularului de notificare de transfer in doua exemplare, din care unul va fi pastrat, iar celalalt va fi trimis administratorului actual.
Urmatoarea etapa este transmiterea notificarii de transfer catre fondul de la care clientul intentioneaza sa plece. Odata cu aceasta, el trebuie sa-i mai trimita administratorului o copie a actului de aderare la noul fond si o copie a actului de identitate, cu semnatura in orginal.
In ultima etapa clientul primeste prin posta de la noul administrator o informare prin care ii este confirmat transferul. Scrisoarea va cuprinde si informatii referitoare la suma transferata in contul clientului de la vechiul fond. Potrivit legislatiei in vigoare, in cazul transferului clientul trebuie sa primeasca d