Producatorii de medicamente cheltuiesc sute de mii de euro anual cu medicii pe care ii trimit la congrese internationale de medicina, insa nicio companie din top zece de pe piata romaneasca nu vrea sa ridice valul de pe cheltuielile facute.
Practic astfel de congrese permit medicilor accesul la ultimele informatii din domeniul stiintific, iar firmele de medicamente valorifica aceasta situatie.
Potrivit datelor ZF, primele zece companii din industrie trimit anual intre 1.000 si 2.000 de medici in strainatate. Niciuna din primele zece firme de medicamente din Romania nu a raspuns solicitarii ZF de a face publice cheltuielile pentru finantarea calatoriilor medicilor romani la congrese internationale.
O singura firma de medicamente poate avea pana la 200 de medici pe care ii sponsorizeaza.
De exemplu, in iunie va avea loc un congres in San - Paolo (Brazilia), unul in Seul (Coreea de Sud), in iulie in Monterrey (Mexic), un altul in Cape Town (Africa de Sud), sau in Kuala Lumpur (Malaysia).
Informatii despre aceasta practica au aparut recent in mass-media in cazul gripei porcine cand 21 de medici care au participat la un congres de diabet din Mexic au fost testati la intoarcerea in tara. Nu exista informatii cu privire la compania care a sponsorizat acest grup sau date despre cheltuieli. Potrivit datelor agentiilor de turism, cheltuielile pentru un grup de 21 de persoane (cazare, masa si transport) in Mexic timp de cinci zile sunt de minimum 50.000 de euro.
In America, datele vor deveni publice
In America giganti precum Eli Lilly si Merck, cu afaceri anuale de peste 20 mld. dolari, au anuntat inca de anul trecut ca vor sa faca publice orice fel de cheltuieli pe care le au cu medicii, potrivit New York Times.
Mai mult, incepand cu 2010, in SUA va fi introdusa obligativitatea ca firmele de medicamente sa faca publice sumele