Într-un articol publicat în pagina de opinii a Wall Street Journal, fostul şef al spionajului românesc rememorează "momentele de glorie" ale industriei auto din perioada comunismului românesc.
Intitulat "Ce am învăţat ca ţar al maşinilor", articolul apare într-un moment delicat pentru industria auto de peste Ocean. De altfel, în finalul hazliei relatări, Ion Mihai Pacepa îşi exprimă dorinţa ca administraţia americană să "arunce un ochi pe istorie şi să prevină industria noastră auto (n.r. cea americană) să urmeze calea spre eşec urmată de Dacia, Oltcit sau Jaguar".
Chiorul, rege printre orbi
"Când dictatorul român Nicolae Ceauşescu hotăra, la mijlocul anilor '60, că vrea o industrie auto, m-a ales pentru a pune proiectul pe picioare. În ţara orbilor, chiorul este rege. Nu ştiam nimic despre fabricarea automobilelor, dar niciunul oamenii de încredere ai lui Ceauşescu nu ştia", îşi aduce aminte Pacepa.
Fostul spion, stabilit acum în Statele Unite, povesteşte că Ceauşescu l-a îndemnat să cumpere o licenţă de la o fabrică din Vest şi apoi "să fure tot ce era nevoie pentru a construi o maşină".
Au tăiat din lux
Zis şi făcut. Renault a fost cel ales, motivul fiind că era o companie deţinută de stat, cele private fiind marii duşmani ai comunismului. Când a fost ales celebrul model Renault 12, Ceauşescu a zis "Destul de bună pentru idioţi", potrivit spuselor lui Pacepa.
Dictatorul a fost chiar şocat după ce prima Dacie a ieşit de pe linia de producţie, hotărând să renunţe la câteva dintre "dotările de lux".
"Este prea luxoasă pentru idioţi", ar fi spus dictatorul, acesta hotărând să renunţe la radio, oglinda din dreapta şi încălzirea locurilor din spate.
"Într-adevăr, românii, care nu avuseseră în viaţa lor un automobil, au fost încântaţi de Dacie. Totuşi, pe