Restructurarea de personal, una dintre cele mai folosite metode de reducere a costurilor, este unul dintre cele mai complexe si mai anevoiase procese din viata unei companii, atat din punct de vedere legal, cat si in ceea ce priveste gestionarea sanatatii financiare si organizationale a unei companii. Ce trebuie facut si ce nu trebuie facut intr-un proces de restructurare?
"In momentul in care incepi o disponibilizare trebuie sa ai totul pus la punct, decizia de disponibilizare, grupul tinta pe care il disponibilizezi, criteriile dupa care alegi oamenii care vor face parte din grupul tinta, comunicarile catre sindicate, angajati si manageri. Daca aceste lucruri nu sunt pregatite in avans, atunci seamana cu o lansare de firma noua care nu are cartile de vizita gata, 'pentru ca tocmai
s-au infiintat!'", spune Irina Manolescu, director executiv al Career Solutions International, filiala a DBM, companie internationala care ofera servicii de management al capitalului uman si care a oferit consultanta unor companii precum producatorul de ciment Holcim in procese de restructurare.
In general, companiile hotarasc sa reduca numarul de angajati pentru a scadea costurile, pentru a eficientiza activitatea sau din cauza dispatiei unei piete sau a unui produs. In ultima vreme insa, multe dintre companiile locale au fost nevoite sa restructureze si ca urmare a impactului negativ al crizei financiare. Printre acestea se numara in special companiile din domeniul auto, care au redus masiv personalul pe fondul scaderii cererii de comenzi. Spre exemplu, producatorul de componente auto Draxlmaier a renuntat la 2.000 de angajati din cele cinci fabrici pe care le detine in tara, ajungand in acest fel la un numar de 14.000 de salariati la finele primului trimestru. Odata luata decizia de a reduce numarul de angajati, apar primele intrebari. Cati salariat