Sunt câteva săptămâni de când compania Roşia Montană Gold Corporation a pornit o campanie publicitară agresivă. „Ce ai face cu 4 miliarde de dolari?” Sursa: Zoltan Lorencz
O campanie excelentă, deci cu atât mai supărătoare. Întrebarea, repetată obsesiv la TV, e urmată de răspunsurile unor „oameni sim pli” care vorbesc despre: şcoli, grădiniţe, drumuri, pro tecţia mediului, IMM-uri şi aşa mai departe.
Ideea e simplă, deci genială. Opinia publică e atrasă într-un joc de-a planurile. Vorbind despre ele, omul simplu ia ca bună infor maţia că banii (4 miliarde de dolari) chiar ar exista, deşi suma e rezultată din calcule aberante. (În paranteză fie spus, Bogdan Naumovici, artizanul campaniei, a prins foarte bine contextul în care numeroşi români visează la marele pot de la Loto 6/49 şi se gândesc ce-ar face ei cu ditamai averea, dacă ar câştiga.)
Strategia RMGC-Naumovici nu se opreşte aici, ci vizează o lovitură încă şi mai teribilă. Mizând pe un instinct pavlovian, românii, bombardaţi cu atâtea planuri măreţe, vor începe să le trasnforme, mental, în deziderate puse în legătură cu reuşita proiectului Roşia Montană. Proiect care, într-o perioadă în care, oricum, lumea e stresată de criza economică, n-ar mai însemna dezastru ecologic, ci speranţă, Până la urmă, acesta e pariul lui Naumovici: să producă un declic în opinia publică, să schimbe un pic percepţia, să obţină o oarecare favorabilitate. Să fie şi voci care să spună „de ce nu?”, printre cele care zic, aproape unanim, „în nici un caz!”.
Mai departe, e trea ba politicienilor. În noul context, aceştia vor începe să spună că proiectul nu e chiar aşa rău, că banii ăia virtuali sunt ca o gură de oxigen într-o perioadă grea şi alte bla bla-uri. Unul dintre ei, Vasile Blaga (PDL), ministru al dezvoltării, declara săptămâna trecută că el, unul, susţine proiectul şi că situaţi