Curtea de Apel Cluj a decis astăzi că firma care construieşte Autostrăda Transilvania nu este vinovat de decesul unui angajat
La scurtă vreme după ce conducerea firmei americane anunţa dorinţa de stabilire a unui record de securitate a muncii fără înregistrarea de accidente, un muncitor român şi-a pierdut viaţa pe şantierul autostrăzii.
Attila Forro a fost surprins şi strivit mortal, în 28 martie 2007, de un utilaj de tip macara elefant, căruia încerca să-i schimbe anvelopele cu câţiva colegi. Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Cluj a apreciat că firma americană se face vinovată de decesul muncitorului, pentru că nu a asigurat prezenţa unui translator în momentul desfăşurării activităţii.
În timpul accidentului, şeful de echipă Yakup Kaya nu vorbea decât limbile turcă şi engleză, necunoscute de angajaţii români. Firma a încălcat Legea nr. 316 din 2006, privind securitatea şi sănătate în muncă, au concluzionat inspectorii ITM, care au amendat firma Bechtel cu suma de 1.500 de lei.
Comunicare trilingvă şi nonverbală
Prin contestaţia introdusă, Casa de Avocatură Nestor Diculescu Kinston Peterson susţine că firma americană nu trebuie să asigure traducerea în orice moment în care se efectuează lucrări. Un coleg al celui decedat declarase că între membrii echipei comunicarea se făcea printr-un amestec de cuvinte trilingv - română, engleză şi turcă -, dar şi prin semne, şi numai dacă apăreau cuvinte de neînţeles era apelat traducătorul. Atât Judecătoria, cât şi Tribunalul au respins contestaţia firmei americane.
Curtea de Apel Cluj însă a modificat sentinţa Tribunalului, anulând procesul verbal de cercetare a evenimentului, cât şi decizia de amendare a firmei americane din mai, respectiv iulie 2007. Nici ITM, nici firma Bechtel nu au comentat decizia instanţei de judecată.
Amendă şi pentru mun