» Dupa ce timp de 77 de ani a fost lider mondial in domeniul constructiei de automobile, fiind detronata in 2008 de Toyota, compania centenara "General Motors" – unul dintre simbolurile americane – si-a declarat ieri oficial falimentul, statul preluand 60% din actiuni.
In schimbul a 30,1 miliarde de dolari din fondul federal de salvare, administratia americana va prelua 60% din actiunile companiei "General Motors", iar statul canadian si provincia Ontario (unde constructorul american de automobile detine mai multe unitati de productie) vor prelua alte 12% din actiuni, platind 9,5 miliarde dolari. "General Motors" se transforma astfel in "Government Motors", comenteaza experti si analisti americani si internationali, subliniind ca, prin amploarea interventiei statului si a obiectivului preluat, acesta este un moment definitoriu pentru capitalism.
Administratia Obama afiseaza un optimism debordant, estimand ca, in 60 pana la 90 de zile, din "cenusa" a ceea ce a fost pana nu demult un simbol american va iesi "un nou General Motors", "mai flexibil si capabil sa fie competitiv". Casa Alba si Trezoreria dau asigurari ca nu vor abuza de pozitia de actionar majoritar, vizand in primul rand succesul comercial, nu o implicare excesiva in rutina companiei. In ghidul de "principii de management" emis inainte de preluarea "General Motors" apare insa precizarea ca "in cazuri exceptionale", in care asistenta furnizata de stat sectorului privat este substantiala, Administratia isi rezerva dreptul de a stabili conditii care sa asigure protejarea contribuabililor, sa promoveze stabilitatea financiara si sa incurajeze cresterea, ceea ce poate insemna inclusiv constituirea unui consiliu de administratie cu o "viziune pe termen lung sanatoasa", subliniaza o analiza realizata de AP.
Riscurile planului de relansare
"Cel mai dificil, pentru stat, v