Pentru că taxa pe poluare nu a fost clar reglementată prin lege, autorităţile fiscale vin cu lămuriri care lasă loc de interpretări. Sursa: Răzvan Vălcăneanțu
Cu toate că, în ultimii doi ani, guvernul a dat cinci ordonanţe de urgenţă pentru taxa de poluare, există încă situaţii întâlnite frecvent care „i-au scăpat” nereglementate.
Cum textele actelor normative au fost redactate în grabă, autorităţilor nu le-a rămas decât să transmită ad mi nistraţiilor financiare circulare interne care să elucideze nelămuririle din ordonanţe. Însă şi acestea lasă loc la interpretări, fapt ce le permite organelor fiscale să calculeze discreţionar nivelul taxei de poluare.
Reguli duble de calcul al taxei
Valentin R., din Bucureşti, a cumpărat, în luna martie 2008, cu 2.800 de euro, un autoturism second-hand de la o persoană fizică, după ce aceasta l-a adus din Belgia la sfârşitul lunii ianuarie 2008. Valentin R. a decis să-şi înmatriculeze automobilul după publicarea Ordonanţei de Urgenţă (OUG) 7/2009, care permite persoanelor care nu şi-au înmatriculat maşina înainte de 15 decembrie 2008 să achite o taxă de poluare egală cu cea aplicată până la jumătatea lunii decembrie, înainte de triplare.
Mare i-a fost însă surpriza când reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Ad ministrare Fiscală (ANAF) i-au calculat o taxă de poluare de 10.185 lei, în loc de o taxă de aproape 5.100 de lei (valoarea este numai cu 50% mai mică întrucât prin OUG 7/2009 taxa a scăzut cu o treime - n.r.).
El a respectat şi termenul de depunere a cererii, de 20 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a OUG 7/2009, adică de pe 18 februarie, solicitarea sa de calcul fiind înregistrată pe 27 februarie 2009. Cei care nu au depus cererea în acest interval nu mai pot benefi cia de taxa auto redusă.
Valentin R. a contestat hotăr