Angajatorii prefera sa recompenseze doar salariatii cu performante, mai ales pe cei care reusesc sa creasca vanzarile si sa largeasca portofoliul de clienti.
Criza financiara a determinat angajatorii sa renunte la multe dintre bonusurile acordate salariatilor. S-a taiat mult din plafoanele pentru plata facturilor, carburantilor, iar vacantele in strainatate impreuna cu familia, pe banii firmei, sunt un vis. "Multe firme au redus partea veniturilor fixe pentru angajati si prefera sa dea salarii variabile, calculate la nivelul de performante, pentru o mai buna motivare", spune head-hunterul George Butunoiu.
Totusi, specialistii in resurse umane spun ca, in Romania, situatia nu este chiar atat de neagra. "La noi inca se mai poate vorbi de bonusuri acordate de companii, spre deosebire de Occident, unde acestea si primele au scazut dramatic", considera Luciana Caciuleanu, consultant in resurse umane al companiei Ascent Group.
Se mentin bonusurile bazate pe rezultate, cele mai generoase fiind cele pentru depasirea de target prin cresterea vanzarilor, largirea portofoliului de clienti si a gamei de produse vandute clientilor deja existenti, mai spun specialistii.
Locul de munca, mult mai apreciat
Expertii in resurse umane spun ca dintotdeauna bonusurile acordate in functie de criterii clare, cunoscute de toti angajatii, motiveaza mai mult decat o marire de salariu. "Bonusurile stimuleaza angajatii sa presteze o munca de calitate, sa depaseasca targetul pentru a mai primi si in urmatoarea luna aceeasi suma de bani. Se instaleaza si o stare de concurenta, care determina implicarea cat mai activa in munca si rezolvarea eficienta a sarcinilor", considera Mihaela Scarlat, executive researcher in cadrul companiei Advice EMA Partners din Bucuresti.
De altfel, o marire de salariu motiveaza un angajat cel mult o luna-doua dupa primirea