Dragos Balan, directorul casei de productie tipografica Grafica si Tipar, spune ca in primele cinci luni ale anului proiectele de publicitate de mare anvergura, precum cele realizate prin distribuirea a mai mult de 100.000 de pliante sau brosuri, au disparut aproape complet de pe piata.
"Proiecte de sute de mii de pliante nu mai exista. Comenzile sunt in general mici sau de volum mediu. Cred ca acum piata se conserva, dupa ce scaderea din primele luni s-a oprit", a spus Balan.
El a mentionat ca odata cu renuntarea la campanii de mare anvergura majoritatea clientilor cauta sa elimine detaliile din produsele comandate, astfel ca renunta la finisarile speciale, cu un cost mai mare, daca aceastea nu le aduc valoare adaugata cuantificabila imediat.
Balan a mentionat ca cel mai mult au de suferit in aceasta perioada companiile mari, internationale, care in anii trecuti au realizat investitii importante pentru a se concentra pe volume de productie mari, care acum lipsesc.
Grafica si Tipar este un jucator de nivel mediu din segmentul de productie si creatie tipografica, inregistrand o cifra de afaceri de 1,4 milioane de euro in cursul anului trecut. Pentru primul trimestru compania a raportat o apreciere de 30% a vanzarilor, comparativ cu perioada similara din 2008.
"Anul trecut s-a simtit o scadere in toamna, cand nu a mai fost aceeasi cerere de materiale promotionale. Circa 35% din cifra de afaceri se realizeaza in toamna, dar pana atunci nu stim ce surprize vom avea. Asa ca anul acesta e posibil sa stagnam sau sa avem o scadere mica", a spus Balan.
Balan a spus ca odata cu schimbarea preferintelor clientilor prima parte a anului a adus si o crestere importanta a incasarilor restante, astfel ca numai jumatate din clienti reusesc sa achite in prezent facturile in termen de 30 de zile. Cei mai mari jucatori din industria locala a tipografii