Melania Bortun este doctor in sociologie si directorul general al Institutului Data Media, pe care l-a fondat in 1995. Dupa o cariera universitara la Brasov, din 1990 lucreaza exclusiv in cercetare. Din 1996, este membru al ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research – The World Association of Research Professionals).
- Da, am continuat munca de cercetare in proiectele europene comandate de Comisia Europeana, care au fost tot mai numeroase odata cu apropierea aderarii si mai ales dupa. Astfel, am participat la realizarea unor studii calitative paneuropene pe teme foarte diverse, cum ar fi: ocuparea fortei de munca, Strategia de la Lisabona, politica europeana in domeniul cercetarii stiintifice sau utilizarea internetului de catre copii. Am analizat si probleme referitoare la identitatea europeana, la valorile culturale europene, la informatiile despre Uniunea Europeana oferite de televiziuni etc. Majoritatea studiilor sunt publicate pe site-ul Comisiei Europene. La capitolul sondaje de opinie, am continuat cercetarile in domeniul media & comunicare, dar am realizat si cercetari social-politice (atat in sesiunile electorale, cat si in perioadele intermediare), in beneficiul unor companii de consultanta politica. Am facut si studii culturale, calitativ-cantitative, despre comportamente de consum cultural, valori, stiluri de viata urbane. Recent, am inceput sa abordam si aspecte mai putin investigate in Romania, cum ar fi Responsabilitatea Sociala Corporativa. Am realizat investigatii pe aceasta tema in cadrul unui proiect mai amplu, din care fac parte si echipe de cercetare universitare (SNSPA, ASE, Univesitatea Bucuresti). - Cred ca se poate vorbi de o involutie in oferta de programe TV: tabloidizarea lor a devenit tot mai vizibila. Producatorii de programe, mai ales de programe de divertisment, sunt prizonierii a ceea ce