In aprilie, Romania a inregistrat cel mai mare ritm de scadere a volumului vanzarilor cu amanuntul din UE, de 1%, comparativ cu luna trecuta, conform datelor Eurostat. Nici sarbatorile de Paste nu au reusit sa creasca volumul vanzarilor retailerilor, asa cum se intampla in anii trecuti, consumul fiind in acest an pe o panta descendenta.
„In Romania consumul se ajusteaza destul de rapid. Era inevitabil. Si nu este foarte rau. Romanii sunt mai atenti la bugetele de familie. Situatia economica nu este roza. Vad ca devin someri. S-a deteriorat si increderea. Nu se mai iau multe credite de consum", a comentat Ionut Dumitru, economistul-sef al Raiffeisen Bank. El a precizat ca important este sa se ajusteze doar consumul, nu si investitiile. Soldul total al creditelor de consum acordate pe piata locala a coborat in aprilie pana la 74,1 mld. lei (17,6 mld. euro), cu 1,15%, aplicat la valoarea in lei, sub nivelul din luna precedenta.
In topul UE realizat in functie de ritmul de scadere a comertului cu amanuntul, dupa Romania figureaza Bulgaria si Estonia (ambele cu scaderi de 0,9%), urmate de Polonia (-0,3%). La polul opus, cele mai mari cresteri ale indicatorului le-au avut Finlanda (7,6%), Suedia (3,4%) si Slovenia (2,5%). La nivelul blocului comunitar vanzarile cu amanuntul au urcat cu 0,5% fata de martie. Comparativ cu aceeasi luna a anului trecut, comertul cu amanuntul s-a redus in aprilie cu 9,9% in Romania, iar la nivelul Uniuneii Europene si zonei euro cu 1,4% si respectiv 2,3%. Pentru alimente, bauturi si produse din tutun, indicatorul a scazut cu 0,4%.
Datele Institutului National de Statistica privind comertul cu amanuntul din primul trimestru au indicat scaderi puternice, in retailul cu autovehicule de 44% si in retailul cu carburanti de 13%.
In retailul alimentar, vanzarile au avut o crestere redusa de 1,5%, iar in retailul non-alimentar