O echipă de artişti vizuali a pus la punct un proiect de reconstrucţie a imaginii României, oferind o alternativă la tabloul tranziţiei. După evenimentele din decembrie 1989, puţini au fost preocupaţi de cum trebuie să arate „noua Românie“. Cei care au făcut-o au urmărit, în majoritatea cazurilor, avantaje financiare. Încercările guvernanţilor de a creiona o nouă imagine a ţării s-au lovit de interese financiare, eşuând lamentabil şi transformându-se, de cele mai multe ori, în dosare penale. În schimb, organizaţiile neguvernamentale au obţinut rezultate mult mai bune, lucrând benevol şi fără fonduri de ordinul milioanelor de euro.
Citiţi şi:
Hai la vot, să nu iei un pumn în bot!
Nouă candidaţi pe loc pentru Parlamentul European
Partidele naţionaliste din România au şanse să intre în Parlamentul European - presă
Un exemplu în acest sens este grupul de tineri coordonat de arhitectul şi artistul vizual Iosif Kiraly, precum şi de către profesorul Mihail Mănescu, de la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti.
Proiectul Ro_Archive presupune proiectarea unei arhive culturale de texte şi imagini care să reflecte transformările din ultimii 20 de ani. Iniţiatorii îşi propun să înlăture imaginile-clişeu de tipul „copiii străzii“, „câini vagabonzi“ sau „manelişti“ şi să se concentreze asupra unei colecţii de obiecte, conservate ca o mărturie a trecutului identitar.
Contraste vizuale
Demersul are ca fundament o constatare simplă: la 20 de ani de la Revoluţie, România nu dispune de o imagine obiectivă pe plan intern şi extern.
Străinii ne percep drept „ţara lui Dracula“, fără a şti mare lucru despre originea legendei şi despre domnitorul Vlad Ţepeş, cel de care este legată povestea cu vampirii din Transilvania. În plus, documentarele televiziunil