Scriam săptămîna trecută despre audienţele sau despre profilul telespectatorilor emisiunilor culturale de succes, din perioada 1 aprilie " 17 mai. Promiteam tot atunci că o să revin şi cu cele care se află în coada clasamentului. Aşa cum spuneam şi săptămîna trecută, producţiile TV culturale nu sînt incompatibile cu ideea de audienţă. "Pe mine nu mă interesează ratingul, ci standardele mele de calitate" " îl auzi pe cîte un realizator de emisiune culturală. Ce te faci, însă, cînd standardele tale de calitate nu mai interesează aproape pe nimeni, cînd sînt aruncate în eter pur şi simplu şi nu prea mai au adresant?
Dacă la emisiunea ta se uită numai o mie de oameni " chiar că ai o problemă, înseamnă că e cu adevărat proastă. Comparativ, tirajul unei cărţi de la Editura Polirom este de minimum 2000 de exemplare (chiar şi pentru un volum cu şansele cele mai mici de succes la public). Or, o carte cere anumite "sacrificii" din partea cititorului " trebuie să iasă din casă s-o cumpere, să dea bani pe ea şi, în cele din urmă, să facă efortul s-o citească. Televiziunea nu-ţi cere decît pasivitate: stai relaxat în fotoliul tău, iar ea face totul. Ei bine, dacă şi-n aceste condiţii audienţa unei emisiuni este depăşită de tirajul minim al unei cărţi înseamnă că emisiunea aceea chiar că nu interesează pe nimeni. Cei care se uită la ea o fac fie din inerţie şi plictiseală, fie că sînt rude sau cunoscuţi ai celor care apar pe ecran. Sau lasă televizorul deschis, să meargă singur, în timp ce se ocupă de alte activităţi prin gospodărie.
În cadrul unei anchete dedicate culturii la televizor, apărute de curînd în Adevărul literar şi artistic, Daniela Zeca-Buzura, directorul TVR Cultural, se declara mîndră de emisiunile-vedetă ale postului, adică de Înapoi la argument moderată de H.-R. Patapievici şi de La porţile ceriului prezentată de Grigore Leşe. Ei bine, ratingul