Balint Istvan e directorul Liceului Bolyai Farkas, unitate în care tinerii studiază doar în maghiară. Studiul exclusiv în limba maternă, în liceu şi facultate, nu îi izolează pe tinerii maghiari din România, susţine el însă. Director de peste 10 ani al Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” din Târgu Mureş, Balint Istvan este conştient de rolul pe care această unitate de învăţământ îl are pentru maghiari. Şi asta mai ales din 2005, de când liceul a revenit la predarea exclusivă în limba maghiară. Iniţial intenţionând să devină arhitect, cu talent la desen şi pictură, Balint Istvan a fost cucerit de natură şi a decis să urmeze biologia datorită unei vizite, în clasa a IX-a, la Cheile Turzii,. „Cele două rateuri la facultate – cu medii peste 8,60 – m-au coborât la „munca de jos” vreme de doi ani, ca necalificat şi m-au marcat enorm, orgoliul meu suferind o lovitură dură. Mediul acela m-a convins că mai jos nu se poate şi trebuie să reuşesc, şi m-a ambiţionat să învăţ pe de rost două manuale. Nu strică, uneori, nişte lovituri ale sorţii, pentru a ne evalua corect pe noi înşine”, a constatat Balint Istvan. După facultate a revenit în Târgu Mureş, ca dascăl de biologie la Liceul Agricol vreme de 12 ani. A preferat să vină acasă în pofida şansei de a face cercetare la Bucureşti, Cluj sau Iaşi, dacă decidea să mai facă cinci ani de postuniversitar.
Liceul Bolyai, unitate de elită
„E bine că s-a ajuns la un consens politic ce a rezolvat multe tensiuni nesănătoase între cele două etnii”, a comentat directorul liceului Bolyai transformarea unităţii într-una cu predare 100% maghiară. Oricum era clădirea fostului Colegiu reformat, construit în forma actuală la începutul secolului XX, şi care a fusese până în 1961 exclusiv maghiar, precum Liceul Papiu era românesc. „Astfel, metodica învăţării şi politica şcolară pe care le implementăm sunt mai eficiente. Prog