Filmul lui Porumboiu şi pelicula norvegiană „Nord“ au câştigat Trofeul Transilvania, acordat la Gala de închidere a Festivalului de la Cluj. Lungmetrajul lui Porumboiu, prezentat în premieră în România, a luat înainte de TIFF două distincţii la Cannes: premiul FIPRESCI şi Premiul Juriului „Un Certain Regard“. Vă aşteptaţi să obţineţi Trofeul „Transilvania“?
Într-un fel, da. Reacţia sălii a fost bună. Totul a decurs perfect pentru mine la TIFF.
Cum v-a venit ideea scenei dicţionarului, care este, practic, cheia filmului „Poliţist, adjectiv“?
Tot filmul este construit în jurul cuvintelor, a unei legi care este compusă din cuvinte şi, după aceea, cuvintele în sine. Am ajuns la această scenă pentru că aveam o întrebare: ce e în spatele cuvintelor? Dacă ne luăm doar după dicţionar, este absurdă lumea asta.
Filmul s-a vândut în şapte ţări
În film folosiţi foarte multe semne, cum ar fi numărul de înmatriculare al maşinii mamei băiatului care îl toarnă pe prietenul lui la poliţie, număr care aminteşte de Iuda, de trădare. Nu este prea subtil pentru publicul românesc?
Nu. Eu cred că am publicul meu. Există, într-adevăr, spectatori care consideră că cinematograful este entertainment şi, probabil, un film de genul acesta nu interesează. Dar mi-am asumat acest risc din primul moment în care am făcut filmul. Din experienţa mea gândesc că în orice sală ar rula „Poliţist, adjectiv“ o să se afle un om mai deştept ca mine.
Dar, într-adevăr, „Poliţist, adjectiv“ nu poate fi un blockbuster. Cinemaul pe care îl fac eu este dedicat celor care consideră că filmul este o artă.
Pelicula îi va jigni pe poliţiştii români sau, din contră, o să-i pună într-o lumină mai bună?
Nu ştiu...Demersul este unul universal, axat pe semne. Mi-au spus foarte mulţi