Ziarele româneşti, şi mai ales cotidianele dâmboviţene importante, fiind în plin declin al tirajelor, au început de doi ani să folosească o metodă interesantă de a-şi atrage clientela şi de a-şi menţine profitul: vânzarea ziarului cu o carte, un DVD, un album.
Că este vorba doar despre profit, adică bani, cât mai mulţi bani, vine să o confirme şi recentul scandal dintre trustul Intact şi trustul Adevărul Holding cu privire la publicarea cărţii Enigma Otiliei de George Călinescu. COPYRO (Societatea de Gestiune Colectivă a Drepturilor de Autor), cea care deţine acest drept de proprietate intelectuală, susţine că partea care a plătit pentru publicarea operei călinesciene este trustul Intact. În ciuda somaţiei COPYRO, Adevărul nu s-a sinchisit şi a vândut ziarul cu cartea respectivă.
Amuzant este faptul că grupul Intact şi-a asmuţit dulăii de pază (a intereselor), Antenele, pentru a rupe pantalonii presupusului hoţ. Ne întrebăm retoric dacă s-ar fi produs acelaşi scandal pentru cartea unui autor mai puţin cunoscut, şi nu a celebrului critic literar care, din câte ştim, este materie obligatorie pentru bacalaureat?! Concluzia cu care s-a îngropat şi acest scandal: ne vedem la tribunal!
Chioşcarii la putere
Dacă la început ziarul Cotidianul oferea în fiecare miercuri o carte interesantă de literatură de calitate, obicei care, din fericire, s-a păstrat, chiar dacă uneori cărţile nu depăşesc 100 de pagini, procedura s-a transmis celorlalte ziare. O colegă mă întreba dacă am luat cartea din colecţia Disney, cu 12 poveşti minunate, superilustrate, de luni. Cred că managementul ziarelor care practică această metodă de promovare merge şi pe ideea celebrului principiu al lui Pavlov. Populaţia este bine dresată deja prin campanii publicitare intense, pe care trusturile puternice şi le permit, spre deosebire de amărâtele edituri, şi a ajuns să cumpere de la