268 de copii cu dizabilităţi de vârstă preşcolară sunt înscrişi la grădiniţă în judeţul Bihor. Părinţii copiilor cu dizabilităţi sunt în dilemă: să înscrie copilul la o grădiniţă sau să-l educe acasă. Pedagogii şi psihologii recomandă integrarea lor într-o formă de învăţământ şi în colectivitate. „Din această integrare câştigă atât copiii cu dizabilităţi, cât şi cei sănătoşi. Celor cu dizabilităţi li se dezvoltă încrederea în sine şi încep să se transforme emoţional, social, chiar intelectual”, spune Adriana du Plessis de la Grădiniţa „Casa Minunată”.
Grădiniţe de stat
„Copiii sănătoşi care au colegi cu dizabilităţi devin mai prietenoşi, mai atenţi cu ceilalţi”, spune Maria Nan, directorul Grădiniţei numărul 52 din Oradea. În municipiul Oradea sunt patru grădiniţe de stat şi o grădiniţă particulară care au grupe pentru copii cu dizabilităţi.
„Avem grupe pentru copii cu dizabilităţi în învăţământul de stat la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Senzorială «George Coşbuc» Grădiniţa numărul 20, la Grădiniţa numărul 52 şi Grădiniţa numărul 54. Dar la fiecare grădiniţă din oraş este măcar un copil cu dizabilităţi, mai uşoare sau mai grave”, spune inspectorul şcolar Voichiţa Vancu. Cel mai uşor de integrat au fost copiii cu sindrom Down, în timp ce la copiii cu deficienţe severe integrarea este mai dificilă şi doar în timpul jocurilor libere din curte.
Varianta particulară
Grădiniţă „Casa Minunată” şi-a început activitatea în 1994 doar cu copiii cu dizabilităţi. Primii copii sănătoşi înscrişi la aceasta au fost cei ai personalului, iar apoi ai orădenilor care voiau altceva pentru juniorii lor. „Acum avem douăzeci de copii cu dizabilităţi şi şaizeci de copii sănătoşi. Ei sunt în grupe comune, nu separaţi, pentru că nimic bun nu se naşte din izolare”, spune Adriana du Plessis, directorul unităţii.
Gră