Cei ce au urmarit dezbaterea pe marginea Codurilor (civil, penal, de procedura civila si de procedura penala) stiu ca - dincolo de continutul lor cu bube - acestea mai sufera si de niste bube procedurale. Una dintre bubele majore - a se citi violari ale legii - este absenta studiilor de impact, scrie Ioana Avadani, care anunta ultima lovitura data de Guvern dezbaterii pe coduri: studiile de impact nu mai sint obligatorii.
Legea spune ca, pentru proiectele de legi importante, se fac mai intii studii de impact, care sa arate cum vor afecta acestea viata societatii, sistemul, resursele, etc. Codurile noastre - ale Guvernului, ma rog - toate patru, nu au astfel de studii. Deci, cartonas rosu - dezbaterea pe marginea lor este lovita de nulitate. Ce face Guvernul - condus de un profesor de drept constitutional - intr-o astfel de situatie? Simplu! Da o ordonanta de urgenta care amendeaza legea violata - si spune ca pentru proiectele de lege pentru care guvernul isi asuma raspunderea NU MAI SUNT OBLIGATORII studiile de impact.
Cu alte cuvinte, nu numai ca nu le dezbate Parlamentul, dar nici nu trebuie sa stim cum functioneaza si cit o sa ne coste. Modificarea legilor pentru a servi interesele unor grupuri de interese era acuzatia adusa Parlamenului de presedintele Basescu. Atunci, aceasta OUG cum se poate numi??
Pentru cei cu aplecare spre detaliile tehnice, iata amanuntele (multumesc, Victor Alistar):
Monitorul Oficial 390/09.06.2009 publica OUG nr.61/2009 pt modificarea si completarea Legii nr.24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative.
Una dintre modificari este si abrogarea lit.d) a alin.(1) a art.29, care prevedea:
Art. 29. - (1) Proiectele de acte normative trebuie insotite de urmatoarele documente de motivare: (…)
d) studii de impact - in cazul proiecte