Introducere
Patru ani de la infiintarea Fondului Proprietatea, drept mijloc de despagubire a fostilor proprietari ai imobilelor preluate abuziv de statul roman, in cazul in care restituirea in natura nu mai era posibila, Fondul Proprietatea nu reprezinta inca un mecanism eficient de despagubire a victimelor acestor abuzuri, ceea ce pateaza onoarea statului roman.
Asa cum s-a mentionat in mod repetat, atat in presa romana, cat si in instantele de judecata, Fondul Proprietatea isi va realiza scopul pentru care a fost creat numai dupa listarea sa pe Bursa de Valori Bucuresti ("BVB"). Desi, in 2007, intr-o incercare de accelerare a procesului de listare a Fondului Proprietatea pe BVB, guvernul roman a adoptat Ordonanta de Urgenta no.81 ("OUG 81"), punerea sa in aplicare s-a dovedit a fi dificila si intampina inca obstacole inutile si nejustificate.
Exista si vesti bune, si anume faptul ca a doua etapa a procesului de selectie pentru societatea de administrare a Fondului (“SAI”) a fost, in cele din urma, finalizata, ceea ce reprezinta un pas indelung asteptat si necesar in procesul de listare a Fondului pe BVB. Totusi, trebuie gasite solutii la dificultatile cauzate de colapsul economic la nivel mondial, ce a generat o scadere a valorii nete a activelor Fondului, sub valoarea capitalului social al acestuia, ceea ce poate conduce la masuri ce ar putea afecta grav atat structura actionariatului Fondului, cat si, de asemenea, participatiile detinute in Fond de catre actionarii privati ai acestuia. In plus, ideile exprimate de unii membri ai Guvernului, in ceea ce priveste un proiect de transfer al unor active ale Fondului inapoi catre statul roman, fara o despagubire justa, a provocat ingrijorare si nesiguranta in randul actionarilor si investitorilor, a aruncat deradere si batjocura asupra unui proces care de fapt cere respect si substanta