Explozia clinicilor private din ultimii ani este explicata de unele companii de asigurari printr-o portita fiscala prin care angajatorii pot cheltui sume nelimitate in contul angajatilor sub forma abonamentelor de medicina muncii.
„Medicina muncii nu este considerata un beneficiu pentru angajat, el nu plateste impozit si nici contributii sociale, iar pentru angajator este total deductibila. Este un lucru foarte bun, dar acest tratament fiscal a dezvoltat o piata paralela cu asigurarile, care nu este reglementata. Ar fi ideal ca asigurarile sa aiba acelasi tratament ca medicina muncii", spune Theodor Alexandrescu, director general al AIG Life, a doua companie din piata asigurarilor de viata.
Pe de alta parte clinicile raspund ca extinderea lor a fost determinata de serviciile de laborator pentru care au contracte cu casele de asigurari si de imagistica.
Separat de abonamentele de medicina muncii, exista si abonamente de sanatate care includ si alt tip de servicii, care insa nu sunt deductibile pentru angajator.
In acest moment, diferenta dintre valoarea pietei abonamentelor si cea a asigurarilor de sanatate este evidenta.
Cumulat clinicile private vand aproximativ 350.000 de abonamente, iar la o valoare medie de 100 de euro pe abonament pe an, nivelul pietei ajunge la 35 mil. euro. Pe de alta parte, piata asigurarilor private de sanatate este estimata la 8-10 mil. euro.
Companiile prefera sa ofere abonamente de medicina muncii si nu bani cu care angajatii sa mearga la doctor pentru ca acest tip de cheltuieli sunt exonerate de plata contributiilor sociale si de plata impozitului pe venit.
Dupa modelul tichetelor de masa
Astfel abonamentele de sanatate, sub forma medicinei muncii, sunt similare tichetelor de masa. Practic, in loc sa creasca salariul net cu 300 de lei, ceea ce ar presupune pentru angaj