Multe case de vacanţă lucrează „la negru“ pentru a evita plata taxelor ridicate. Proprietarii pensiunilor agroturistice cu trei-patru camere sunt supăraţi că trebuie să plătească autorizaţii de funcţionare la fel de mari ca hotelierii. Cine vrea să îşi înfiinţeze o pensiune agroturistică trebuie să se aştepte la costuri de funcţionare foarte mari. De anul trecut, toţi proprietarii de pensiuni sunt obligaţi să obţină avize de la autorităţile medicale şi de la pompieri pentru a putea funcţiona. „Avizul de la pompieri este foarte scump.
Costă aproximativ 3.000 de lei“, ne-a explicat Cristina Partal, preşedintele Asociaţiei de Turism Rural, Ecologic şi Cultural (ANTREC). O altă nemulţumire a proprietarilor este faptul că trebuie să îşi declare pensiunile unităţi de alimentaţie publică şi să îşi doteze sălile de mese şi bucătăriile conform standardelor europene. „Minimum 10.000 de euro trebuie plătiţi pentru a construi o bucătărie la cerinţele europene.
Nu este corect ca şi pensiunile care au doar trei-patru camere să aibă aceleaşi standarde ca un restaurant mare care organizează nunţi şi botezuri“, a completat Partal. Oficialul ANTREC spune că foarte multe pensiuni vor fi nevoite să se închidă sau să lucreze „la negru“, pentru că nu îşi vor permite să îndeplinească toate condiţiile.
De aceeaşi părere este şi Vasile Boştiug, proprietar de pensiune şi preşedintele ANTREC Vrancea, care consideră că, în acest an, aproximativ 25% din unităţile de cazare de la ţară se vor închide din aceste motive. În acest judeţ sunt aproximativ 1.500 de case de vacanţă ce primesc turişti, însă doar 5% din acestea sunt înregistrate în ANTREC şi au autorizaţie de funcţionare ca pensiuni.
„Proprietarii caselor de vacanţă practică turism ilegal, dar nu sunt controlate de către autorităţi pentru că sunt considerate proprietăţi particulare“,