Cei trei mari producatori de material rulant Bombardier, Alstom si Siemens urmaresc o piata locala a tramvaielor evaluata la aproximativ 2,5 miliarde de euro si asteapta demararea licitatiilor de achizitie in cinci din principalele orase ale tarii.
Administratiile locale amana insa de cel putin doi ani licitatiile pentru inlocuirea flotelor cu o vechime mai mare de 30 de ani, din lipsa fondurilor. Producatrorii arata insa cu degetul spre institutii financiare care inca acorda finantari sau spre fondurile europene disponibile pentru astfel de investitii.
„Piata potentiala este mare in Romania. In functie de finantarea disponibila si de licitatiile organizate, Romania ar putea achizitiona circa 200 de tramvaie in urmatorii 2-3 ani", a spus Grego Peters, presedinte al diviziei de material rulant usor Bombardier, targul te transport UITP - Viena, organizat de Asociatia Internationala a Trasportatorilor Publici.
Intrebati daca ar putea adopta solutia utilizata in domeniul aeronautic, unde producatorii finanteaza achizitiile clientilor, reprezentantii Bombardier au respins aceasta varianta. „La momentul actual nu este o varianta optima pentru ca multi clienti au in continuare bani. Pe restul incercam sa ii ajutam sa gaseasca finantare la institutiile care inca ofera. In plus, in Europa exista fonduri structurale pe care putini le folosesc", a spus Andre Navarri, presedinte si COO al Bombardier Transportation, producatorul care a livrat circa 260 de vagoane de metrou pentru modernizarea a doua magistrale de metrou din Bucuresti.
Capitala, pentru care producatorii amintiti au estimat ca exista o necesitate de 400-500 de tramvaie noi, a organizat in urma cu mai mult de un an si jumatate o licitatie pentru modernizarea flotei, care a fost insa contestata si anulata.
Solutia: autoritatile metropolitane
Pentru depasirea obstacolului finan