Ziarele gratuite, care au prosperat in timpul boom-ului economic incheiat anul trecut, se zbat sa faca fata crizei, iar publisherii nu le inchid pentru ca reprezinta un sector cu potential odata ce economiile isi vor reveni.
Pana la sfarsitul anului trecut, tirajul cotidienelor gratuite ajunsese la nivel mondial la peste 40 de milioane de copii, potrivit lui Piet Bakker, profesor in Amsterdam, care urmareste evolutia acestui domeniu. In unele state, precum Spania, mai multi oameni citeau presa gratuita decat ziarele platite.
12 publicatii s-au inchis
Dupa ce in toamna trecuta criza s-a adancit, ziarele gratuite au intrat in picaj. Tirajul in Europa, care reprezinta mai mult de o treime din totalul la nivel mondial, a coborat cu mai mult de 10%, potrivit lui Bakker, dupa ce mai mult de 12 publicatii s-au inchis.
Desi nici ziarele platite nu o duc bine, cele gratuite au fost afectate chiar mai puternic de criza mondiala deoarece ele se bazau in exclusivitate pe publicitate, o sursa mai nesigura decat veniturile din vanzarile la stand sau din abonamente. Analistii spun ca veniturile din publicitate ale multor ziare gratuite au scazut cu mai mult de o treime in ultimele luni, comparativ cu aceeasi perioda a anului trecut.
Ca raspuns, companiile media ce publica ziarele gratuite pregatesc reduceri de costuri si consolidarea publicatiilor. Metro International, care s-a extins din Stockholm in mai mult de 100 de orase din toata lumea, a fost de acord luna trecuta sa vanda ziarele sale din Philadelphia si New York, precum si un pachet de 51% din actiunile ziarului din Boston. (Celelalte 49% din Metro Boston sunt detinute de The New York Times, compania care publica International Herald Tribune.) Metro International a mai anuntat ca este in cautare de cumparatori pentru operatiunile sale din Italia si Portugalia. Anterior