- Jurnalist, directorul Agentiei de Monitorizare a Presei -
Cititorii romani de ziare si telespectatorii au observat, probabil, ca, din momentul in care primele reclame ale companiei Gold Corporation de la Rosia Montana (RMGC) au aparut pe ecrane sau in paginile tiparite, asupra proiectului din Apuseni s-a lasat linistea. Cu cateva remarcabile exceptii, nimeni nu mai publica reportaje sau comentarii veridice pe aceasta tema, nici un opozant al companiei nu mai este citat, nici o opinie critica nu-si mai afla locul in media autohtona. Foamea de bani este crancena in mass-media romaneasca, mai ales in vreme de criza, si propagandistii RMGC stiu acest lucru. Valorile de patrimoniu, peisajul mirific, viata dramatica a localnicilor de la Rosia, galeriile daco-romane unice in Europa, sentintele judecatoresti definitive, ce se doreste a fi ignorate, pericolul cianurilor - toate acestea inceteaza, subit, de a-i mai interesa pe jurnalisti. Patronii lor au nevoie de bani si adevarul e legat cu banda neagra pe ochi. Din fericire, nu chiar toti ziaristii sunt marfa de cumparat: dovada, invitatul nostru de astazi, MIRCEA TOMA, personalitate de varf a jurnalismului romanesc.
"Rosienii care se lasa cumparati astazi isi vand, de fapt, ziua de maine"
- Rosia Montana este cea mai veche asezare din Romania, atestata la 6 februarie 131 dupa Christos. Este, in acelasi timp, un El Dorado al celui de al doilea secol al Erei Crestine. De ce lasam sa fie distrusa aceasta localitate de patrimoniu national si international, in loc s-o protejam?
- Exista un principiu care functioneaza pentru multe situatii similare din Romania: capitalul ingenuncheaza aceasta tara. Forta banului ia mintile politicienilor de la mai multe niveluri. In cazul Rosia Montana, primii care au fost orbiti de forta ofertei lui Gold Corporation au fost unii dintre localnici. Ac