Piata locala de publicitate, care anul trecut a fost evaluata la 550-600 mil. euro, va inregistra in urmatorii ani cresteri masurate cu o singura cifra, intre 0 si 5%, dupa ce in ultimii ani ritmul de crestere a ajuns la 30-40%, sustine Zoltan Szigeti, presedinte al grupului de companii de comunicare thegroup.
„Nu ne vom mai intalni cu rezultatele din 2008 decat peste 5-7 ani probabil. De anul acesta vor fi cresteri intre 0 si 5%. Este o situatie fireasca a pietelor mature. Am crescut foarte mult ca industrie de publicitate in ultimii patru ani, insa au existat elemente care au fost supraevaluate. 40% crestere anuala era o situatie atipica, doar noi am perceput-o ca normalitate. Criza va reaseza lucrurile pe o baza fireasca", spune Szigeti, al carui grup a rulat anul trecut peste 100 mil. euro.
El mentioneaza ca piata de publicitate se reaseza oricum in urmatorii ani. „O crestere foarte dinamica implica anumite compromisuri pe care industria de publicitate din Romania le-a facut. Cresterile din ultimii 3-4 ani au creat o asteptare. Managementul din industria publicitara romaneasca era obisnuit cu aceste cresteri. Ele insa nu mai puteau continua in acelasi ritm. Chiar daca nu treceam prin actuala situatie economica, am fi ajuns oricum la cresterile de o singura cifra pe piata de publicitate, asa cum se intampla pe pietele mature", precizeaza Szigeti care spune ca „marea greseala este sa ne comparam cu trecutul. Viitorul este cu totul altfel. De acum trebuie sa ne raportam la 2009 si sa uitam ce a fost pana acum. Atitudinea cea mai sanatoasa este sa incepem sa construim ca si cum ar fi o piata de la zero."
Piata de publicitate scade cu 20-35%
Presedintele thegroup se asteapta ca piata de publicitate sa scada anul acesta cu 20-35% si vede o reducere semnificativa a bugetelor de comunicare ale companiilor in ultimul tri