Programul de înnoire a parcului auto nu funcţionează doar în România. În Germania, Spania sau Marea Britanie, se derulează iniţiative guvernamentale similare. Diferenţa între ele constă în prima de casare, vechimea maşinilor casate şi numărul de autovehicule destinate înlocuirii. În România, programul se desfăşoară pentru a doua oară.
La „Rabla“ 2009 numărul de maşini a crescut la 60.000, faţă de 40.000 în 2008. Şi prima de casare a fost majorată la 3.800 de lei pe unitate, comparativ cu 3.000 de lei în 2008. Fondurile totale alocate pentru „Rabla“ 2009 vor fi de 228 de milioane de lei. În schimb, în Germania, prima de casare este de 2.500 de euro pentru fiecare maşină mai veche de nouă ani.
Germania, cel mai mare fond de maşini alocate
Fondul alocat este de 1,5 miliarde de euro, care ar ajunge pentru aproximativ 600.000 de maşini. Prima favorizează vânzarea modelelor ieftine, pentru că în Germania stocul Dacia s-a epuizat. Explicaţia este simplă.
La o maşină ca Dacia, ce costă numai 7.500 de euro, o reducere de 2.500 de euro, cât e prima de casare, se simte mult mai semnificativ decât la un Mercedes.
În Spania este mai complicat
În Marea Britanie, pentru a intra în acest program, un vehicul trebuie să fie mai vechi de zece ani. La englezi, prima de casare este de 2.000 de lire sterline. În Spania este mai complicat,pentru că nu toate regiunile vor implementarea acestui program.
Ajutorul, în regiunile unde se va aplica, va atinge 2.000 de euro, sumă împărţită între guvern, administraţia regiunii (care acoperă 500 de euro) şi constructorii auto (1.000 de euro). Guvernul a mobilizat o sută de milioane de euro pentru acest ajutor, la un maximum de 200.000 de vehicule. Prima de casare este aplicabilă un an sau până la epuizarea fondurilor.