Europa trebuie să-şi găsească alte surse de aprovizionare decât cele ruseşti, importând gaze din Algeria, Qatar şi Egipt pe cale maritimă. Uniunea Europeană acordă finanţări pentru noi rute de transport al gazelor naturale. Spania declară că doreşte să contribuie la securitatea energetică a UE, ameninţată din ce în ce mai des de întreruperea livrărilor de gaze din Rusia.
Ţările europene, care au înlocuit tot mai mult cărbunele cu gazele naturale, doresc să diversifice sursele de aprovizionare, după ce Rusia a avut în ultimii trei ani două conflicte cu Ucraina, cu întreruperea livrărilor de gaze.
Spania şi Portugalia deţin jumătate din capacitatea europeană de regazeificare a gazelor lichefiate. Conductele de transport sunt unidirecţionale înspre Spania, nepermiţând transportul gazelor în sens invers.
Spania doreşte să investească 1,34 miliarde de euro pentru a-şi majora capacitatea de tranzit spre Franţa la 14,4 miliarde metri cubi pe an, până în 2015, de la 100 de milioane de metri cubi, în prezent.
Aceasta înseamnă aproape dublul cantităţii pe care Franţa o importă din Rusia sau o treime din consumul său anual.
Axa Africa-Spania-Franţa Confruntată cu posibile întreruperi ale livrărilor de gaze din Rusia, mai ales în anotimpul rece, UE a aprobat finanţarea cu 45 de milioane de euro a interconectării magistralei spaniole Larrau cu sistemul de transport francez.
De asemenea, vor fi acordate 200 de milioane de euro pentru creşterea reţelei de conducte franceze, care formează aşa-numita „axă Africa-Spania-Franţa“. Gazoductul Midcat, care va lega Barcelona de sudul Franţei, va fi funcţional în 2015. Acesta va putea fi legat de terminalul pentru gaze lichefiate din sudul Franţei, cu o capacitate de procesare de 8,25 miliarde metri cubi pe an, construit de GDF Suez şi Total.
S