Două expoziţii, intitulate „Baia şi oglinda“, deschise până în septembrie, refac povestea cosmetologiei.Muzeul Cluny de la Paris şi Muzeul Renaşterii din Castelul de la Ecouen au deschis, pentru public, termele vechii Luteţii, respectiv, sălile de baie ale conetabilului Anne de Montmorency. Secţiunea de la Cluny porneşte de la minunata sală a frigidariumului (sala cu bazinul cu apă rece) băii antice, decorat cu statui ale „Afroditei la baie“ şi cu o pictură de la Pompei, „Echo şi Narcis“ (împrumutată de la Muzeul arheologic din Napoli), şi reface istoria ritualului băii în Antichitate şi în Evul Mediu.
Evocarea este servită de obiecte ale vieţii cotidiene, dedicate îngrijirii corpului, cum ar fi cochiliile conţinând încă farduri, unguente şi urme de parfumuri. Sunt expuse forme care au traversat epocile până în zilele noastre – oglinzile, pieptănul - , dar şi piese de artă care depun mărturie pentru moda coafurilor şi machiajului.
Eleganta statuie în lemn a Mariei Magdalena reface o coafură complicată şi rafinată, ca şi parura de la Erfurt sau pieptenii gotici bogat sculptaţi. Li se alătură reproducerea în manuscrise medievale bogat ornamentate a unor texte antice despre îngrijirea corpului. Băile medievale se dovedesc mult mai complexe decât se bănuia şi contrazic ideea de epocă întunecată.
Toaleta, piesă de teatru
Odată cu Renaşterea şi cu descoperirea vechilor terme romane, grija pentru aparenţă creşte. Acum apare termenul „toaletă“, iar ştiinţa machiajului şi a coafurii ating apogeul. Mai mult, toaleta este transformată în ritual de curte, se face în public şi obiectele necesare devin adevărate opere de artă. 130 de obiecte şi opere de artă, împrumutate din mai multe muzee europene, ilustrează practicile de înfrumuseţare ale vremii.
Se află aici un minunat acoperământ de masă de toaletă, din