O expoziţie de automobile de epocă e o carte de istorie deschisă. Iar în vremuri de criză a pieţei auto, o astfel de carte ne învaţă că lumea şi istoria ei sunt ciclice, întocmai ca roţile maşinii.
Nimic din ce trăim nu e să nu fi fost trăit înainte şi de alţi oameni. Noi, oamenii, ne arată maşinile de epocă ce au supravieţuit, suntem în schimb incorigibili. Aceasta este povestea ascunsă a celor 27 de automobile de epocă ce poposesc zilele acestea la Cluj.
Au fost expuse doar 27 dintre ele, iar unele sunt chiar de vânzare, proprietarii lor cerând în medie 100.000 de euro/bucată, dar preţul variază în funcţie de vechime, stare sau de calitatea restaurării. Unele dintre aceste "venerabile doamne" pe patru roţi au venit la venerabila lor vârstă pe autostradă sau pur şi simplu pe găunoasa infrastructură românească.
Un Rolls Royce Open Tourer fabricat în 1935 a făcut deliciul şoferilor. O motocicletă Indian fabricată în America anilor 1913 vorbeşte despre crizele istoriei. A "făcut" ambele războaie mondiale, a văzut şi prima criză economică gravă şi a supravieţuit nu doar naziştilor şi poliţiştilor care au preferat-o pentru fiabilitatea ei, ci şi hangarelor în care uitarea a ascuns-o.
"Practic, motocicleta pe care am adus-o în expoziţie am cumpărat-o din America. E chiar originală. În 1913, când a fost fabricată, s-au vândut 32.000 de bucăţi şi la vremea aceea costa 236 de dolari, la un dolar cu o valoare enormă. Azi costă 30.000 de euro. În Europa, motocicletele erau rare în anii aceia. Existau în total doar 250 de bucăţi în 1913", spune Kalmar Tamas, reprezentant şi membru al Clubului VACH din Ungaria, un club al colecţionarilor exclusivişti de automobile şi motociclete de epocă. Nu e un motociclist. E doar colecţionar de la 15 ani, când a început să adune obiecte mici, gen argintărie de epocă.
MAŞINĂ PRIN