Exista in presa de astazi o tendinta tot mai accentuata de a imita, de a copia si de a prelua idei si informatii de la concurenta.
Numarul tot mai mare de ziare, reviste si posturi de televiziune face ca subiectele de presa sa fie prea putine pentru a putea deveni subiecte proprii. Iar temele cele mai importante sunt preluate, oricum, de intreaga presa.
Depinde de modul in care ele sunt prezentate si/sau interpretate. Daca nu exista nicio "cheie" in care jurnalistii sa fie obligati de patron sa infatiseze unele subiecte, atunci ramane in joc doar priceperea si inteligenta celui care scrie stirea. Lipsa de timp il transforma, insa, pe jurnalist intr-o masina neinspirata, care trebuie sa livreze de cele mai multe ori stirea cat mai repede, sacrificand astfel o analiza lucida si linistita a cazului.
Cea mai grava problema a presei se naste dupa momentul in care cineva furnizeaza primul materialul pe piata. In functie de importanta informatiei, concurenta preia sau nu stirea mai departe. La a doua preluare, informatiile sunt si mai putin cantarite si analizate. Criza de timp cauzata de ratarea stirii si nevoia de a o livra cat mai repede stinge de la sine orice principii deontologice.
Acum, tot ce conteaza este sa ai stirea cat mai repede. Analiza si studierea informatiei pe care concurenta a difuzat-o in exclusivitate, sau oricum inaintea ta, nu mai au nicio importanta.
Jurnale de stiri ale unor posturi de televiziune si pagini intregi de ziar se construiesc doar ca un ecou al altor jurnale. In cel mai bun caz, se poate spune ca ele reprezinta o reactie fata de concurenta. Maximum pe care il poate atinge o redactie de stiri este sa isi doreasca sa livreze "altfel" informatia difuzata deja de concurenta. Chiar si asa ea va ramane insa o simpla reactie fata de ceva difuzat mai devreme de altcineva.
Li