Primii doi producatori mondiali de bere, Anheuser-Busch InBev si SABMiller, privesc diferit oportunitatile aduse de piata romaneasca, una dintre cele mai mari zece piete din lume raportat la consumul de bere pe cap de locuitor.
Daca AB InBev a scos la vanzare businessul din Romania, SABMiller pluseaza cu zeci de milioane de euro. "Exista evident o necesitate de cash in interiorul grupului pentru rambursarea creditului folosit in cumpararea Anheuser-Busch. Europa de Est este o piata fragmentata, cu multe marci si fabrici nationale. Este un business mozaic greu de gestionat, in care InBev a realizat performante", au declarat surse apropiate InBev, companie care detine in Romania marcile Bergenbier, Beck's sau Stella Artois.
Astfel, in timp ce AB InBev, cel mai mare producator de bere din lume, considera ca pietele din Europa Centrala si de Est sunt "non-strategice", preferand sa isi consolideze afacerile din America de Nord si Sud, grupul SABMiller cu sediul central in Africa de Sud, cel de-al doilea producator de bere la nivel mondial include Romania printre cele mai importante piete ale grupului din Europa.
"Cele mai puternice piete europene pentru noi sunt Polonia, Romania si Rusia", declara anul trecut Graham MacKay, CEO al SABMiller, grup care are in portofoliu cel mai vandut brand de bere din Romania, Timisoreana, dar si marci precum Ursus, Stejar, Peroni sau Ciucas.
Operatiuni mai mici, dar mai importante
SABMiller si-a extins afacerile din Europa in mult mai putine tari decat competitorul InBev. De aceea, vanzarile in volum din tot continentul european ale SABMiller sunt de 43 milioane de hectolitri, similare cu cele pe care InBev le obtine doar in Europa de Est, de 46 de milioane de hectolitri de bere.
De asemenea, producatorul sud-african detine doar jumatate din fabricile pe care InBev le controleaza pe acest c