Hotarat lucru, presedintele Romaniei nu este deloc multumit de felul in care merge Educatia in Romania. In urma cu doi ani, Comisia prezidentiala pentru analiza si elaborarea politicilor din domeniile Educatiei si Cercetarii a prezentat un raport documentat si cuprinzator continand propria viziune asupra reformei, cam in acelasi timp cu proiectul de lege al Educatiei promovat de catre ministerul de resort. Proiectul ministrului liberal Adomnitei a ramas uitat, in timp ce documentul Comisiei prezidentiale a fost discutat, modificat si, in cele din urma, agreat de catre partidele parlamentare si de catre sindicatele din invatamant. Ulterior, drept consecinta a neacordarii majorarilor salariale solicitate de catre cadrele didactice, sindicatele au declarat ca-si retrag acordul dat initial.
Pe 30 aprilie, Presedintia a trimis Guvernului trei proiecte de legi privind reforma in Educatie, procedura aflata, cred, in premiera si care ocoleste prevederea constitutionala conform careia presedintele nu are drept la initiativa legislativa. Trebuie precizat ca, daca documentul strategic a fost supus unei ample dezbateri publice, nu acelasi lucru se poate spune despre proiectele de lege. Suparat ca a trecut o luna si jumatate si Ministerul Invatamantului nu si-a asumat legile respective, presedintele a admonestat-o pe doamna ministru in termeni fara acoperire si greu de acceptat din perspectiva unor relatii normale intre institutia prezidentiala si cea executiva: "Doamna Andronescu, in cardasie cu sindicatele, plimba legile in logica parteneriatului impotriva elevului".
Asta, dupa ce cu o zi inainte produsese in sedinta de guvern unele consideratii originale privind obiectivele invatamantului: "Situatia din invatamant este dramatica; nu vreau discutii politice, dar copiii pot afla pe Google despre papadie, salata si istoria antica, despre Herodot". Ca interne